Domov pro seniory Bukov, příspěvková organizace

Přijetí seniorů

Přijetí klienta > Přijetí seniorů

Jednání se zájemcem o sociální službu

Jednání se zájemcem o službu je v Domově pro seniory Bukov, příspěvkové organizaci (dále jen DpS Bukov), zpravidla prvním krokem k navázání dobrého vztahu mezi zájemcem o službu a zaměstnancem DpS Bukov. Zájemce i pracovník zařízení o sobě potřebují získat srozumitelné základní informace a vzájemnou důvěru.

Jednání se zájemcem o službu je významné z toho důvodu, aby zájemce mohl rozpoznat, zda je právě naše služba to, co potřebuje a aby mohl sám formulovat, jakou pomoc si vlastně představuje.

Informace o poskytovaných službách v DpS Bukov jsou k dispozici na internetových informačních stránkách RISK, Katalogu sociálních služeb v Ústí nad Labem, Komunitním plánu v Ústí nad Labem. O akcích v Domově pro seniory Bukov pravidelně informujeme na našich webových stránkách. 

DpS Bukov poskytuje dvě pobytové sociální služby: domov pro seniory a domov pro osoby se zdravotním postižením.

Služby DpS Bukov jsou určeny osobám, které dosáhly věku 65 let a více nebo zdravotně postiženým od 26 let věku, a které si nemohou ani za pomoci vlastní rodiny a jiných zdrojů sociálních služeb (např. pečovatelské služby) dlouhodobě zajišťovat své životní potřeby ve vlastním domácím prostředí. Výjimkou jsou manželské/partnerské dvojice, u kterých může být jeden z manželů/partnerů částečně soběstačný.

Komu nemůžeme nabídnout naše služby:

  • osobám, které nespadají do cílové skupiny uživatelů;
  • osobám, jejichž zdravotní stav vyžaduje akutní péči ve zdravotnickém zařízení;
  • osobám, jejichž zdravotní stav vyžaduje poskytnutí vysoce náročné ošetřovatelské péče a každodenní dohled lékaře;
  • osobám, které trpí akutním infekčním nebo parazitárním onemocněním;
  • osobám, jejichž chování by z důvodu duševní poruchy závažným způsobem narušovalo kolektivní soužití (poruchy chování, které ohrožují klienta nebo jeho okolí na zdraví, a které se nedaří žádným způsobem kompenzovat).

Pro výše uvedené osoby jsou určena jiná pobytová zařízení poskytující sociální služby, např. Domovy se zvláštním režimem či zdravotnická zařízení s ošetřovatelskou péčí.

Zájemce o umístění si musí nejprve podat Žádost o poskytnutí sociální služby (dále jen žádost). Formuláře jsou k dispozici u sociálních pracovnic, kam je vhodné se objednat: Bc. Jitka Zacharová 722 353 214 nebo Mgr. Josef Starecký 720 800 637.

Formuláře také naleznete ke stažení zde:

Přílohy k žádosti:

  • Výpis ze zdravotní dokumentace na přiloženém formuláři či výpis ze zdravotní dokumentace, který Vám vytiskne lékař z PC (ne starší 3 měsíců);
  • Písemný souhlas;
  • Osobní doklad, dle kterého ověříme informace uvedené v žádosti (OP, rodný list, cestovní pas)*;
  • Kopie rozhodnutí o příspěvku na péči, pokud je přiznán*;
  • Kopie aktuálního důchodového výměru ČSSZ (či kopii složenky nebo výpisu z účtu)*.

*nepovinný údaj

Vyplněnou a vlastnoručně podepsanou žádost spolu s přílohami je možné doručit do DpS Bukov osobně žadatelem (popř. jeho zástupcem, rodinným příslušníkem, či jinou blízkou osobou) po předchozím objednání nebo zaslat poštou na adresu:

Domov pro seniory Bukov, příspěvková organizace
Za Vozovnou 783/1
400 01 Ústí nad Labem

Pro základní informování o poskytované sociální službě potenciálního zájemce o službu jsou pověřeni všichni sociální pracovníci, kteří jsou schopni informace předat srozumitelným způsobem a přizpůsobit se individuálním potřebám zájemce a jeho možnostem jednat. Jednání se zájemcem o službu je vícefázové. To znamená, že v případě potřeby zájemce před vlastním zahájením poskytování sociální služby se uskuteční tolik jednání, kolik bude zájemce potřebovat pro své rozhodnutí, zda našich služeb využije či nikoliv. Informací o poskytovaných službách je mnoho a lze předpokládat, že není možné předat vše na jedné schůzce. Při prvním kontaktu jde také především o oboustranné poznání a získání základních informací a důvěry, následně lze pokračovat v dalších jednáních.

Způsob a systém na sebe navazujících jednání je přizpůsoben požadavkům zájemce o službu, vzhledem k jeho individuálním potřebám k získání informací o DpS Bukov. Pověřený sociální pracovník tedy rozlišuje, o jakého zájemce se jedná a tomu přizpůsobí nejenom srozumitelný výklad, ale také jednotlivé fáze jednání:

  • Zájemci aktivní

Tito zájemci již od prvopočátku a před podáním žádosti chtějí být plně informováni o nabízené sociální službě a chtějí se zúčastnit jednání a poznat zařízení. Až poté se rozhodnou, zda si žádost podají právě do DpS Bukov.

Fáze jednánídomluvení schůzky se sociálním pracovníkem, účast na jednání, podání žádosti, výzva zájemce poskytovatelem k zahájení poskytování sociální služby, další jednání, sociální šetření, zahájení poskytování sociální služby.

  • Zájemci pasivní

Tito zájemci při podání žádosti nemají potřebu bližších informací a osobního setkání s pracovníkem DpS Bukov. Podají si žádost a vyčkávají do doby, než jsou vyzváni pracovníkem zařízení k osobnímu jednání před sociálním šetřením a zahájením poskytování sociální služby.

Fáze jednánípodání žádosti, výzva zájemce poskytovatelem k zahájení poskytování sociální služby, jednání, sociální šetření, zahájení poskytování sociální služby.

  • Zájemci po telefonu

Tito zájemci si podají žádost do DpS Bukov a průběžně se telefonicky informují o novinkách a záležitostech, které jsou pro ně momentálně aktuální do doby, než jsou vyzvání pracovníkem zařízení k osobnímu jednání před zahájením poskytování sociální služby.

Fáze jednánípodání žádosti, průběžné telefonické jednání, výzva zájemce poskytovatelem k zahájení poskytování sociální služby, jednání, sociální šetření, zahájení poskytování sociální služby.

  • Zájemci v zastoupení

Tito zájemci zpravidla pověří svým zastupováním k vyjednání podání žádosti a k získání informací o sociální službě osobu blízkou a to do doby, než je k osobnímu jednání vyzván samotný zájemce o službu před zahájením poskytování sociální služby.

Fáze jednání: podání žádosti, získání informací prostřednictvím osoby blízké, výzva zájemce poskytovatelem k zahájení poskytování sociální služby, jednání, sociální šetření, zahájení poskytování sociální služby.

Tyto různé modely jednání se zájemcem o službu nejsou zdaleka jediné možné. Všechny zájemce nelze začlenit do předem daných schémat a na jejich základě s nimi jednat. Naše modely ukazují spíše na to, že se na nás obracejí různí zájemci s individuálními potřebami k získání informací a je tedy vždy možné se dohodnout na postupu a způsobu jednání na základě potřeb a požadavků zájemce. Vycházíme z individuálních předpokladů zájemce a jeho bariér, je respektována zájemcova individualita, která je základním předpokladem navázání úspěšné spolupráce.

Všechny modely a fáze jednání provází průběžné telefonické nebo písemné jednání ze strany sociálního pracovníka pro dojednání termínů, získání nebo podání nových informací apod.

Jednání se zájemcem o službu s pověřeným sociálním pracovníkem se mohou účastnit i jiné osoby například z řad příbuzných, pokud s tímto zájemce souhlasí.

Samotné jednání probíhá následovně:

Zaměstnanec ve službě, který se představí, doprovodí zájemce o službu do kanceláře sociálního pracovníka DpS Bukov a představí jej. Pro navození atmosféry příjemného setkání (bez telefonů a poslechu rádia apod.) nabídne sociální pracovník možnost vést jednání mimo kancelář, např. nerušeně v klubovně či knihovně DpS Bukov a naváže rozhovor. Jsou dodržována obecná pravidla prvního kontaktu s klientem, který bývá mnohdy klíčovým v budoucí spolupráci.

Sociální pracovník představí organizaci, zjistí, proč je zájemce zde, co všechno již ví o službě, kterou mu můžeme nabídnout, a co od schůzky očekává. Následně shrne, jak by mohla schůzka probíhat a jaké informace budou předány.

Zájemce je seznámen s tím, jaké služby zařízení nabízí, co tyto služby zahrnují, s podmínkami poskytování nabízených služeb a s úhradou za tyto služby. Zájemce je dále seznámen s rámcovým chodem zařízení a s vnitřními pravidly DpS Bukov. V případě zájmu je možné zájemce zařízením provést.

V průběhu schůzky sociální pracovník odpovídá i na dotazy zájemce a vybízí ho k tomu, aby se zeptal na vše, co ho zajímá. Sociální pracovník se rovněž několikrát ujistí, zda zájemce informacím rozumí a v případě potřeby informace zopakuje. Sociální pracovník se v průběhu schůzky snaží zjistit, co si zájemce od služby slibuje, kam má služba směřovat a proč si vybral zrovna tuto službu snaží se zjistit cíle služby a jak by mohlo být těchto cílů dosaženo. V případě, že si sociální pracovník potřebuje zaznamenat něco z toho, o čem se zájemcem hovoří a na čem se dohodli, zájemce o tom nejdříve uvědomí.

Na závěr jednání sociální pracovník shrne informace ze schůzky a ujistí se, zda si vzájemně porozuměli a seznámí zájemce s tím, co bude následovat (zařazení do seznamu žadatelů, vyzvání k uzavření smlouvy o poskytování služby, zahájení poskytování sociální služby) a zda s tímto postupem zájemce souhlasí. Zájemce je rovněž informován, aby oznámil DpS Bukov jakoukoliv změnu v údajích, které uvedl v žádosti. Není-li si zájemce stále jistý, zda právě naše služba je pro něj vhodná, lze si s ním domluvit další schůzku.

Sociální pracovník je na každé jednání se zájemcem o službu důkladně připraven. Má zpracován přehled informací, které chce zájemci předat a v jakém pořadí, s respektováním možností zájemce jednat a vstřebávat velké množství informací. Má připraveny i informační materiály zařízení, které si zájemce může kdykoliv v klidu doma prostudovat.

V závažných případech, kdy zájemce není momentálně schopen zúčastnit se jednání a chce a potřebuje zahájit poskytování sociální služby, je možné na základě jeho požadavku jednání přímo se zájemcem vypustit a podmínky poskytování služby dohodnout s osobou jemu blízkou, která je zájemcem pověřena jednat. Jakmile se zlepší stav uživatele služby natolik, že je schopen samostatně jednat, jsou s ním všechny podmínky poskytování sociální služby projednány přímo.

Sociální pracovník se přizpůsobuje dorozumívacím možnostem zájemce a je-li třeba, opatří si tlumočníka. Odpovídá za to, že všechny formality jsou zájemci předloženy v jemu srozumitelné podobě tak, aby mohl učinit informované rozhodnutí  jde o rozhodnutí, se kterým je zájemce o službu ve vnitřní shodě, je patrné, že zájemce porozuměl všem bodům jednání a rozpoznal, zda nabízená služba může naplnit jeho potřeby a očekávání.

Komunikační schopnosti všech zaměstnanců zařízení odpovídají potřebám cílové skupiny uživatelů. V případě, že je zájemce omezen či zbaven způsobilosti k právním úkonům, jednání se účastní i jeho zástupce opatrovník/osoba ad NOZ. Jednání se mohou účastnit rodinní příslušníci, osoby blízké (např. sousedé, přátelé aj.), osoby, které o zájemce v současné době pečují (např. referující pracovník ze stávajícího zařízení, léčebny aj.), odborníci zainteresovaní do dané problematiky (např. psycholog, psychiatr aj.). Výběr těchto osob na jednání závisí na volbě a rozhodnutí zájemce. Na stejném principu je založeno i sociální šetření.

Systém vedení seznamu žadatelů o službu na poskytnutí sociální služby:

Žádosti o poskytnutí sociální služby jsou vloženy do seznamu žadatelů dle kritérií pro přijetí, s kterými je žadatel seznámen.

Základní kritéria při posuzování žádosti:

  1. naléhavost žádosti z důvodu nesoběstačnosti a zdravotního stavu (míra nesoběstačnosti)
  2. naléhavost žádosti z důvodu sociální situace rodiny (žadatel nemá nikoho, kdo by o něj mohl či byl ochoten pečovat)
  3. osamělost
  4. žadatel je již uživatelem jiné, nepobytové sociální služby (např. je uživatelem pečovatelské služby organizace cítí morální povinnost nabídnout mu službu)
  5. zájemce odpovídá cílové skupině DpS Bukov
  6. účast v odboji podle litery zákona
  7. místo trvalého bydliště
  8. datum podání žádosti

Dle naplnění kritérií získává žadatel o sociální službu ve speciálním PC programu body a status, na jejichž základě se žádost posuzuje. Zájemce o službu během doby čekání, svoji žádost pravidelně aktualizuje, nejlépe písemnou formou (osobním podáním v DpS Bukov, poštou, e-mailem).

O termínu přijetí a zahájení poskytování sociální služby informuje zájemce o službu sociální pracovník, který si se zájemcem domluví osobní jednání. Pokud žadatel odmítne nabídnuté poskytnutí služby, ale chce zůstat v seznamu žadatelů, sociální pracovník mu vyhoví.

Smyslem jednání se zájemcem o službu je nejenom informovat zájemce o možnostech poskytovatele a o nabízených službách, ale také zjistit požadavky zájemce a co od nabízené sociální služby očekává, čeho by chtěl pomocí naší služby dosáhnout zjistit jeho osobní cíle. Osobním cílem je v kontextu sociálních služeb to, čeho může zájemce dosáhnout právě využíváním sociální služby. Osobní cíl musí být dobře formulovaný a pro zájemce významný, konkrétní, musí se týkat výskytu, nikoliv nepřítomnosti něčeho, musí mít stanovený začátek, musí být realistický a jeho dosažení musí stát úsilí ze strany zájemce. Nejdůležitějším kritériem osobního cíle je to, že osobní cíle si stanovuje zájemce sám. Sociální pracovník zájemce pouze podporuje ve formulaci svých přání a cílů a respektuje názor a vůli zájemce. Sociální pracovník po zjištění představ, požadavků a očekávání zájemce o poskytované sociální službě a po vyjasnění nabídky a možností poskytovatele, dohodne se zájemcem, jaké osobní cíle bude služba naplňovat, jaká bude konkrétní forma, průběh, podmínky a rozsah poskytované služby. Pokusí se společně domluvit na poskytování služby, která odpovídá představám obou stran a v co nejvyšší možné míře přizpůsobit sociální službu individuálním potřebám zájemce.

Sociální pracovník počítá s tím, že se osobní cíle zájemce mohou, zejména v průběhu adaptační doby při poskytování sociální služby, měnit a po dosažení jednoho cíle se budou stanovovat cíle nové. Zájemce je proto seznámen s dalším postupem pro zjišťování a naplňování osobních cílů a to se systémem klíčových pracovníků, kdy je každému uživateli služby přidělen jeden klíčový pracovník, který zjišťuje a eviduje naplňování osobních cílů zápisem do Individuálního plánu péče.

Prvotní dohodnuté osobní cíle mezi zájemcem a sociálním pracovníkem jsou uvedeny v Záznamu ze sociálního šetření.

K umístění žadatele o službu v DpS Bukov se vyjadřuje tým pracovníků DpS Bukov, který se skládá ze sociálních pracovníků, zdravotních sester a ošetřující smluvní lékařky. Tato odborná komise má k dispozici dokumentaci zájemce, vč. již vyplněného sociálního šetření. Na základě vyjádření tohoto týmu je zájemce osloven a v případě souhlasného stanoviska všech stran, je s ním domluven termín podpisu smlouvy o poskytování sociální služby a předání pokojové jednotky, v níž bude zájemce ubytovaný.

Domov pro seniory Bukov, příspěvková organizace
Domov pro seniory Bukov, příspěvková organizace

Domov pro seniory Bukov,
příspěvková organizace
Za Vozovnou 783/1
400 01 Ústí nad Labem

e-podatelna:
podatelna@domovbukov.cz
www.domovbukov.cz

IČO: 44555661
Číslo účtu: 3783890217/0100
ID datové schránky: mpdcrf5
Ústí nad Labem
Ústecký kraj
EU
UJEP